Digital Marketing, Favorites

Τοποθετώντας το Digital Marketing στη σωστή του διάσταση – ένας οδηγός για μικρομεσαίους επιχειρηματίες.

Χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά

Digital Marketing. Ακούγονται πολλά για αυτό το νέο μαγικό «εργαλείο». Ιστορίες μεγάλης επιτυχίας αλλά και παταγώδους αποτυχίας. Γνωστοί μας που μας προτρέπουν να μπούμε κι εμείς στο παιχνίδι που έχει μεταμορφώσει την επιχείρησή τους, και άλλοι που μας λένε να μείνουμε μακριά και να μην πετάξουμε τα χρήματά μας σε ένα βαρέλι χωρίς πάτο. Τί ισχύει όμως πραγματικά και ποιες πρέπει να είναι οι προσδοκίες μας; Γιατί κάποιοι είναι πολύ ευχαριστημένοι ενώ άλλοι εξαιρετικά δυσαρεστημένοι;

Στη συνέχεια θα επιχειρήσουμε να τοποθετήσουμε το Digital Marketing στη σωστή του διάσταση, καταρρίπτοντας κάποιους μύθους που το περιβάλλουν.

Τι ακριβώς είναι το Digital Marketing;

Ο όρος Digital Marketing αποτελεί μια ομπρέλα που περιλαμβάνει τις διάφορες διαδικτυακές μεθόδους και κανάλια με τα οποία μπορούμε να έρθουμε σε επαφή με τους πελάτες μας. Στην ουσία το Digital Marketing έρχεται να συμπληρώσει αλλά και να αντικαταστήσει σε μεγάλο βαθμό τα παραδοσιακά κανάλια marketing όπως τα έντυπα (περιοδικά, εφημερίδες, φυλλάδια), και την τηλεόραση.

Γιατί Digital Marketing;

Δεν θα πρέπει να θεωρούμε το Digital Marketing ως διαμετρικά αντίθετο από το παραδοσιακό marketing, καθώς το βασικό σκεπτικό δεν αλλάζει. Αυτό είναι η ανάγκη να επικοινωνήσουμε με τους πελάτες μας, να τους υπενθυμίσουμε την ύπαρξή μας και το προϊόν μας, και τελικά να καταφέρουμε να μας προτιμήσουν.

Αυτό που σίγουρα αλλάζει είναι ο τρόπος διασκέδασης/ ενημέρωσης/ επικοινωνίας του κοινού το οποίο έχει στραφεί στα διαδικτυακά μέσα, γεγονός που οδηγεί στην ανάγκη των επιχειρήσεων να τοποθετηθούν εκεί που έχει μεταφερθεί και το κοινό τους.

Σχεδόν όλες οι πλατφόρμες που έχουν αναπτυχθεί στο διαδίκτυο για την κάλυψη των επιθυμιών/ αναγκών του κοινού (Google, YouTube, Facebook, Instagram κ.α.) προσφέρουν και τη δυνατότητα προβολής των επιχειρήσεων/προϊόντων, κυρίως μέσω διαφημίσεων. Αυτές οι διαφημίσεις παραπέμπουν στον ιστότοπο (website) μας, το οποίο αποτελεί και την «ηλεκτρονική βιτρίνα» της επιχείρησής μας.

Επιπρόσθετα ένας άλλος πολύ αποτελεσματικός αλλά και πολύπλοκος τρόπος αύξησης της πελατείας αλλά και των πωλήσεών μας είναι το λεγόμενο SEO, το οποίο αν χτιστεί μεθοδικά και αποτελεσματικά οδηγεί σε αυξημένη επισκεψιμότητα του ιστοτόπου μας.

Όποια μέθοδος ή Digital Marketing στρατηγική και αν ακολουθηθεί, ένα είναι σίγουρο: Το Digital Marketing είναι απαραίτητο αν θέλουμε να έχουμε ευρεία προβολή και αυξημένες πιθανότητες επιτυχίας της επιχείρησής μας.

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του Digital Marketing σε σχέση με τα παραδοσιακά κανάλια;

Όπως προαναφέρθηκε η στροφή των επαγγελματιών στο Digital Marketing είναι σε έναν μεγάλο βαθμό αναγκαία, καθώς εκεί έχουν μεταφερθεί και οι πελάτες. Παρόλη την αναγκαιότητα αυτή, το Digital Marketing συνοδεύεται από σημαντικά πλεονεκτήματα τα οποία αν κάποιος τα εκμεταλλευτεί σωστά μπορεί να δει σημαντική ανάπτυξη της επιχείρησής του.

Συνοπτικά:

• Μετρήσιμα αποτελέσματα

 

Τα διαδικτυακά μέσα προσφέρουν τη δυνατότητα να μετρήσουμε τι αποφέρει το κάθε ευρώ που ξοδεύουμε. Μπορούμε να δούμε πόσοι άνθρωποι είδαν τη διαφήμισή μας, πόσοι διέδρασαν με αυτή και εν τέλει πόσοι αγόρασαν (αν ο άμεσος στόχος είναι η πώληση).

Σε αντίθεση με τα παραδοσιακά μέσα όπως έντυπα/ τηλεόραση δεν υπάρχει τρόπος να γνωρίζουμε αντίστοιχα στοιχεία, οπότε δεν ξέρουμε και αν τα χρήματα που επενδύσαμε είχαν συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Επίσης δεν γνωρίζουμε ποια διαφημιστική ενέργεια απέδωσε περισσότερο ή λιγότερο ώστε να επικεντρωθούμε εκεί που τα χρήματά μας πιάνουν τόπο.

• Οικονομικότερη/ αποδοτικότερη προβολή

 

Η προβολή στο ίντερνετ είναι σε γενικές γραμμές πολύ οικονομικότερη από τα παραδοσιακά μέσα. Αυτό σημαίνει ότι πληρώνουμε πολύ λιγότερο κατά μέσο όρο για κάθε άνθρωπο που βλέπει το προϊόν (υπηρεσία) μας ή το αγοράζει. Επίσης λόγω της δυνατότητας ακριβών μετρήσεων που αναφέρθηκε παραπάνω, υπάρχει η δυνατότητα επιλογής και βελτιστοποίησης των ενεργειών, κάτι που κατεβάζει το κόστος περαιτέρω.

• Πολλαπλά κανάλια

Στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλές διαφορετικές πλατφόρμες όπου μπορεί κάποιος να προβάλει την επιχείρηση και τα προϊόντα/ υπηρεσίες του: δίκτυα αναζήτησης, δίκτυα προβολής, κοινωνικά δίκτυα. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε να προβληθούμε στα μέσα που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες μας και στο προφίλ της εταιρείας μας ή του προϊόντος μας. Για παράδειγμα οι νεότερες ηλικίες κάτω των 25 χρησιμοποιούν περισσότερο πλατφόρμες όπως το Instagram ή το Snapchat, ενώ το Facebook απευθύνεται πλέον περισσότερο σε μεγαλύτερες ηλικίες. Πριν τη χάραξη της Digital στρατηγικής λοιπόν θα πρέπει να χαρτογραφηθεί το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε και στη συνέχεια να αποφασίσουμε ποια είναι τα αποτελεσματικότερα μέσα για να βρούμε τους πελάτες μας.

• Δυνατότητα προβολής σε πελάτες σε διαφορετικά στάδια αγοραστικής ωριμότητας

Η ύπαρξη των πολλών καναλιών που αναφέρθηκαν προηγουμένως προσφέρει τη δυνατότητα προβολής σε κοινά που βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια αγοραστικής ωριμότητας.

Για παράδειγμα η ευρεία προβολή σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο απευθύνεται σε μεγάλο βαθμό σε κοινό που δεν είναι έτοιμο να προβεί σε αγορά άμεσα. Η προβολή αυτή εντυπώνει τη φίρμα και το προϊόν μας στη συνείδηση του καταναλωτή, ώστε όταν έρθει η ώρα της αγοράς αυτός να το αναζητήσει. Αντίθετα, η διαφήμισης δικτύου αναζήτησης σε μια μηχανή αναζήτησης όπως η Google απευθύνεται σε κοινό που είναι ώριμο να προβεί σε αγορά εκείνη τη στιγμή ή σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα.

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να τονιστεί ότι κανένας τρόπος διαφήμισης δεν αναιρεί τον άλλο ούτε αποτελεί πανάκεια, καθώς όλες οι μέθοδοι λειτουργούν συμπληρωματικά για βέλτιστο αποτέλεσμα.

Ρεαλιστικές προσδοκίες

To Digital Marketing είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για την επιχείρησή μας, δεν είναι όμως μαγικό ραβδί. Αυτό σημαίνει ότι τα αποτελέσματα χρειάζονται προηγουμένως μελέτη, μεθοδικότητα, στρατηγική και κυρίως υπομονή. Υπάρχουν πάρα πολλές περιπτώσεις επαγγελματιών που, απογοητευμένοι από την απόδοση της διαδικτυακής τους παρουσίας, είτε εγκαταλείπουν είτε αναζητούν άλλο συνεργάτη. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η απογοήτευση πολλές φορές δεν προέρχεται από την ανεπάρκεια του συνεργάτη, αλλά από υποσχέσεις που δημιουργούν υπερβολικές προσδοκίες. Πολλές φορές ακούμε success stories από γνωστούς μας ή case studies από επαγγελματίες στο internet που υπερηφανεύονται για απίστευτα αποτελέσματα σε ηλεκτρονικές καμπάνιες, τα οποία όμως πρέπει να αντιμετωπίζονται με επιφύλαξη. Συχνά τα αποτελέσματα αυτά μπορεί να σκοπίμως διογκωμένα, ενώ άλλες φορές αφορούν πολύ συγκεκριμένα και μεμονωμένα προϊόντα/ υπηρεσίες τα οποία δύναται να έχουν υπεραπόδοση. Για παράδειγμα αν κάποιο ηλεκτρονικό κατάστημα αποφασίσει να διαθέσει ένα δημοφιλές επώνυμο προϊόν σε πολύ χαμηλή τιμή χωρίς κέρδος για να αποκτήσει προβολή σαν κατάστημα, είναι σίγουρο ότι θα καταφέρει να το ξεπουλήσει. Δεν είναι όμως απαραίτητο ότι η στρατηγική που ακολούθησε είναι η ενδεδειγμένη.   

Τέλος, υπάρχουν και τα (λίγα) είδη επιχειρήσεων που δεν πρόκειται να επωφεληθούν επαρκώς από το Digital Marketing και ενδεχομένως να σπαταλήσουν τα χρήματά τους χωρίς λόγο. Αυτές είναι συνήθως μικρές επιχειρήσεις «της γειτονιάς» όπως λέγεται, που απευθύνονται σε μικρό κοινό και μικρή γεωγραφική έκταση, τις οποίες το κοινό γνωρίζει ήδη καθώς η τοποθεσία τους είναι το σημαντικότερο πλεονέκτημά τους. Ο σωστός επαγγελματίας Digital Marketer θα πρέπει τίμια να ενημερώσει τον δυνητικό πελάτη για εναλλακτικούς τρόπους προώθησης και να μην εκμεταλλευτεί απλά για πρόσκαιρο όφελος την πρόθεση του επιχειρηματία να ξοδέψει χρήματα για την επιχείρησή του.

Σωστή επιλογή συνεργάτη

Κατά την αναζήτηση λοιπόν του πρώτου ή του επόμενου digital συνεργάτη σας θα πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι αυτός που υπόσχεται τα καλύτερα αποτελέσματα δεν είναι απαραίτητα και αυτός που θα τα επιτύχει. Καθώς ένας ελεύθερος επαγγελματίας ή μια μικρομεσαία επιχείρηση συνήθως δεν διαθέτει εξειδικευμένο ή υψηλά καταρτισμένο προσωπικό επάνω στο Digital Marketing, δεν μπορεί να κρίνει και επαρκώς τα υποσχόμενα του εκάστοτε Digital Marketer, κάτι που ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στη συνεργασία.

Καλύτερα θα είναι να επιλέξετε τον συνεργάτη που θα σας φανεί πιο ρεαλιστής, αναλυτικός και ενημερωμένος. Επίσης είναι σημαντικό ο συνεργάτης να διαθέτει τις επικοινωνιακές ικανότητες για να σας δώσει με απλουστευμένο, κατανοητό τρόπο να αντιληφθείτε τη μέθοδο που θα χρησιμοποιήσει ώστε να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.

Με λίγα λόγια να συνεργαστείτε δηλαδή με αυτόν που θα σας δημιουργήσει την εμπιστοσύνη ότι θα επιτύχει τα αποτελέσματα που ισχυρίζεται, ακόμη και αν αυτά δεν είναι τα υψηλότερα σε σχέση με τις προσφορές που έχετε.

Ποιο πρέπει να είναι το επόμενο βήμα μου;

Εφόσον αποφασίσατε ότι θέλετε να κάνετε το πρώτο σας βήμα στο Digital Marketing, θα πρέπει να αναζητήσετε έναν αξιόπιστο επαγγελματία με τα χαρακτηριστικά που αναφέρθηκαν παραπάνω. Εφόσον δεν έχετε κάποιον γνωστό να σας συστήσει κάποιον επαγγελματία από τον οποίο να είναι ικανοποιημένος, η αναζήτησή σας θα πρέπει να στραφεί μοιραία – που αλλού – στο διαδίκτυο. Με μια γρήγορη αναζήτηση θα βρείτε επαγγελματίες του χώρου οι οποίοι εμφανίζονται είτε μέσω διαφήμισης είτε στα κανονικά αποτελέσματα της αναζήτησής σας.

Σημαντικό είναι να διαπιστώσετε αν υπάρχουν πολλές μαρτυρίες για την καλή ποιότητα της δουλειάς τους, κυρίως μέσω των κριτικών στη μηχανή αναζήτησης της Google αλλά και μέσω των κριτικών σε άλλα μέσα όπως το Facebook. Όσο πιο πολλές είναι οι κριτικές τόσο περισσότερο διασφαλίζεται ότι είναι αδιάβλητες και πραγματικές.

Έπειτα, αφού ξεχωρίσετε διαδικτυακά έναν αριθμό επαγγελματιών (καλύτερα μέχρι 4-5 ώστε να μη δημιουργηθεί σύγχυση στο μυαλό σας έπειτα), θα πρέπει να κανονίσετε μια κατ’ ιδίαν συνάντηση ώστε να σας παρουσιάσουν από κοντά τις υπηρεσίες τους και τις δυνατότητες τους.

Λαμβάνοντας υπόψη όσα αναφέρθηκαν παραπάνω για την επιλογή συνεργάτη, θα πρέπει να προχωρήσετε με όποιον θεωρείτε πιο κατάλληλο, συμφωνώντας πάντοτε σε ένα σαφές χρονικό πλάνο ενεργειών και προσδοκώμενων αποτελεσμάτων, πάντοτε γραπτά ώστε να υπάρχει ένα σαφές σημείο αναφοράς για το από που ξεκίνησε η συνεργασία και που βρίσκεται κάθε δεδομένη στιγμή.

 

Καλή επιτυχία!

Picture of Savvas Askopoulos

Savvas Askopoulos