Digital Marketing, Facebook, Favorites, Featured, Social Media

Social Media Marketing: Σύντομος οδηγός 2021

Χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά

Σήμερα κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει τον κομβικό ρόλο που παίζουν τα social media στις ζωές όλων μας. Πλέον, έχουν γίνει κινητήριος δύναμη και για τις επιχειρήσεις. Αποτελούν έναν δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ των επιχειρήσεων και των καταναλωτών, αλλά και ένα εργαλείο μέσω του οποίου μπορούν να προωθήσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Γι’ αυτό και μία στρατηγική social media marketing είναι απαραίτητη προκειμένου να προωθήσετε την επιχείρησή σας με σωστή στόχευση και συνέπεια εκεί που ξοδεύουν περισσότερο χρόνο οι δυνητικοί σας πελάτες.

Αλλά τι είναι ακριβώς το social media marketing; Είναι στ’ αλήθεια τόσο σημαντικό; Και πώς θα το κάνετε σωστά;

Τι είναι το social media marketing

Ξεκινώντας από τα βασικά, ας δούμε τι ακριβώς είναι το συγκεκριμένο κομμάτι του marketing. Πρόκειται για όλες τις πρακτικές προώθησης της επιχείρησής σας στα social media, με τελικό στόχο το να καταστήσετε το brand σας αναγνωρίσιμο, να αυξήσετε το traffic (διαδικτυακό, αλλά και φυσικό), αλλά και τις πωλήσεις σας, και να συνδεθείτε με ουσιαστικούς τρόπους με το κοινό-στόχο σας. Η δημιουργία μιας στρατηγικής, η ενεργή παρουσία στα social media, η παραγωγή σχετικού περιεχομένου και η ανάλυση των αποτελεσμάτων της εκάστοτε καμπάνιας, είναι βασικά συστατικά του social media marketing. Αλλά εξίσου σημαντικό είναι και το social listening. Το να παρακολουθείτε, δηλαδή, πώς αναφέρονται οι χρήστες των social media στην επιχείρησή σας online και να αλληλεπιδράτε μαζί τους.

Γιατί το social media marketing είναι σημαντικό (+ benefits)

Σύμφωνα με την έρευνα της Global WebIndex που αναφέρεται από την  Smart Insights, σήμερα το 53.6% του παγκόσμιου πληθυσμού χρησιμοποιεί τα social media και περνά καθημερινά, κατά μέσο όρο, 2 ώρες και 25 λεπτά σε αυτά (και ένα 59.5% χρησιμοποιεί ενεργά το διαδίκτυο). Επομένως, μια πιο καλή ερώτηση θα ήταν μάλλον το γιατί το social media marketing δεν θα ήταν σημαντικό, εφόσον παραπάνω από τον μισό πληθυσμό του πλανήτη βρίσκεται στα social media.

Ωστόσο, ας μιλήσουμε εν συντομία και για λίγα από τα benefits που μπορείτε να περιμένετε από το social media marketing.

  1. Καθιστάτε το brand αναγνωρίσιμο

Σας δίνει την δυνατότητα να προβάλετε την δουλειά σας σε πολύ περισσότερα μάτια, και μάλιστα στοχευμένα, μέσω των πολλών διαφορετικών μέσων που έχουμε στη διάθεσή μας σήμερα. Επίσης, αυξάνετε το credibility του brand, αποκτώντας πολλούς followers, likes και καλά reviews και comments.

  1. Έχετε περισσότερα leads

Χρησιμοποιώντας τις καμπάνιες που διατίθενται στις πλατφόρμες μπορείτε να συγκεντρώσετε περισσότερα leads. Επίσης, είναι πιο πιθανό να αυξηθούν και τα conversions, αφού απευθύνεστε με πολύ άμεσο τρόπο σε χρήστες που ενδιαφέρονται για όσα έχετε να πείτε.

  1. Γνωρίζετε καλύτερα το κοινό

Μπορείτε να δημιουργήσετε πιο αποτελεσματικές στρατηγικές, παρακολουθώντας τις συνήθειες του κοινού σας (αγοραστικές συνήθειες, likes, όσα δεν τους αρέσουν κ.τ.λ.). Παράλληλα, χτίζετε μια πιο δυνατή σχέση μαζί του, ακούγοντας αυτά που έχει να πει και απαντώντας στους προβληματισμούς του.

  1. Γνωρίζετε καλύτερα τον ανταγωνισμό

Μπορείτε να παρακολουθείτε το περιεχόμενο που ανεβάζουν οι ανταγωνιστές σας, τις απαντήσεις που δίνουν στα comments κ.ο.κ. και να ενσωματώνετε στη δική σας στρατηγική ό,τι πιστεύετε πως σας λείπει ή πως θα έπρεπε να βελτιώσετε.

     5. Έχετε την ευκαιρία να είστε δημιουργικοί

Και, επομένως, να ξεχωρίσετε. Μπορείτε να δημιουργήσετε καλαίσθητο, ακόμη και αστείο ή φιλικό, περιεχόμενο και να παρουσιάσετε τη δική σας μοναδική εικόνα.

Note: Ένα ακόμη σημαντικό πλεονέκτημα είναι το γεγονός ότι τα αποτελέσματα κάθε ενέργειας που θα κάνετε στο social media marketing είναι μετρήσιμα. Δεν θα μπορούσατε να μετρήσετε τα ποσοστά επιτυχίας μιας καμπάνιας στην τηλεόραση ή σε ένα έντυπο, για παράδειγμα.

Στρατηγική για το social media marketing

    1.Βρείτε το κοινό που σας ενδιαφέρει

Το ότι κάνετε social media marketing δεν σημαίνει πως ξαφνικά θα αρχίσετε να απευθύνεστε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Είναι σημαντικό να προσδιορίσετε το target audience σας. Μπορείτε να στηριχθείτε στο κοινό που ήδη έχετε, αλλά και στη συγκέντρωση πληροφοριών σχετικά με το κοινό που θέλετε να αποκτήσετε, στο κοινό που έχουν οι ανταγωνιστές σας, όπως και στα εργαλεία στόχευσης που προσφέρουν οι πλατφόρμες που χρησιμοποιείτε. Για παράδειγμα, στο Facebook μπορείτε να επιλέξετε συγκεκριμένα ποια χαρακτηριστικά θα θέλατε να έχει το κοινό στο οποίο απευθύνεται η καμπάνια σας (π.χ. να είναι γυναίκες, ηλικίας Χ, στην τοποθεσία Χ κ.τ.λ.).

    2. Διαφορετική στρατηγική για διαφορετικές πλατφόρμες

Είναι σημαντικό να θυμάστε πως δεν είναι όλες οι πλατφόρμες ίδιες. Αρχικά, το κοινό-στόχος σας δεν βρίσκεται απαραίτητα σε όλες τις πλατφόρμες. Για παράδειγμα, στο Instagram και στο TikTok βρίσκονται περισσότερο νεότερες ηλικίες. Παράλληλα, κάθε πλατφόρμα είναι καλύτερη για διαφορετικού τύπου περιεχόμενο.

Όποιο και αν είναι το είδος της επιχείρησής σας, το περιεχόμενό σας πρέπει να βασίζεται σε 4 πυλώνες που είναι οι εξής:

  • Προϊοντικό περιεχόμενο: Δηλαδή, περιεχόμενο που στοχεύει στο να οδηγήσει το χρήστη να κάνει κάποια μετατροπή (conversion)   όπως π.χ. να αγοράσει ένα προϊόν, να εγγραφεί σε ένα newsletter, να προλάβει μία προσφορά κ.ο.κ..
  • Εκπαιδευτικό περιεχόμενο: Περιεχόμενο με το οποίο εξηγείτε στους καταναλωτές τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας. Ένα παράδειγμα θα ήταν το να παρουσιάσετε το πώς χρησιμοποιείται ένα προϊόν.
  • Fun περιεχόμενο: Το περιεχόμενο που μπορεί να διασκεδάσει το κοινό σας, αλλά να σας καταστήσει και μία σύνδεση με το brand σας.
  • Περιεχόμενο για έμπνευση: Δηλαδή, περιεχόμενο με το οποίο μπορείτε να εμπνεύσετε το κοινό σας. Θα μπορούσε να είναι περιεχόμενο βασισμένο σε προσωπικές ιστορίες / επιτυχίες / δυσκολίες που ξεπεράστηκαν ή ακόμη και ένα απλό quote.

Για να μιλήσουμε για τη στρατηγική, ας σκεφτούμε ένα παράδειγμα. Ας υποθέσουμε πως έχετε ένα E-shop με προϊόντα ομορφιάς και θέλετε να το προωθήσετε σε πολλές διαφορετικές πλατφόρμες. Δεν χρειάζεται να δημιουργήσετε καινούργιο περιεχόμενο για κάθε μία, αλλά για να χρησιμοποιήσετε το ίδιο παντού θα πρέπει να το προσαρμόσετε αναλόγως. Σε κάθε πλατφόρμα υπάρχουν διαφορετικές μορφές περιεχομένου που λειτουργούν καλύτερα. Ας δούμε πώς θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε ένα blog post σε διαφορετικές πλατφόρμες, για παράδειγμα.

  • Facebook: Το Facebook είναι η κατάλληλη πλατφόρμα για να δημοσιεύσετε long-form περιεχόμενο. Μπορείτε να κοινοποιήσετε το άρθρο σας, φροντίζοντας να έχετε επιλέξει και μια eye-catching φωτογραφία για αυτό. Να θυμάστε πως είναι μια πλατφόρμα στην οποία οι χρήστες συνομιλούν με τους φίλους τους, οπότε κρατήστε φιλικό τόνο στο caption που θα χρησιμοποιήσετε. Το κοινό του είναι κυρίως η Generation X και οι M
  • Instagram: Bρείτε ένα καλό quote στο άρθρο σας, προκειμένου να δημιουργήσετε ένα Instagram post ή / και story. Αν το quote μπορεί να εμπνεύσει και το κοινό, ακόμα καλύτερα! Αλλά μην σταματήσετε εκεί. Δημιουργήστε ένα backstage βίντεο με το οποίο θα δώσετε στους χρήστες ένα sneak-peak στη διαδικασία του brainstorming που οδήγησε στη δημιουργία του άρθρου. Στο Instagram πρέπει να χρησιμοποιείτε οπτικό περιεχόμενο που θα τραβά την προσοχή, αλλά και τα σωστά hashtags που θα σας βοηθήσουν να αυξήσετε το reach σας (προσέξτε να μην είναι πολύ γενικά και να ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο). Η πλατφόρμα προσφέρει και πολλές επιλογές για διαφημίσεις (Story ads, carousel ads κ.ο.κ.).
  • TikTok: Αντίστοιχα, μπορείτε να μεταφέρετε αυτό το βίντεο από το Instagram στο TikTok. Κρατήστε το βίντεο σύντομο στο TikTok και το ύφος απλό και fun και στις δύο περιπτώσεις. Αλλά να έχετε κατά νου πως οι διαστάσεις διαφέρουν. Ή θα μπορούσατε να δημιουργήσετε ένα storytelling βίντεο, παρουσιάζοντας τη σύλληψη της αρχικής ιδέας και τα βήματα που κάνατε στη συνέχεια ή ακόμη και βίντεο με ένα σύντομο make-up tutorial. Δώστε βάση στο TikTok αν σας ενδιαφέρει το νεαρό κοινό, ηλικιών 15-24+. Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή αριθμεί 1.800.000 ενεργούς χρήστες ήδη!
  • Pinterest: Στο Pinterest, όπως και στο Instagram, το οπτικό κομμάτι είναι πολύ σημαντικό, συνεπώς μπορείτε και σε αυτήν την περίπτωση να αξιοποιήσετε φωτογραφίες από το blog post σας. Μια καλή ιδέα είναι να βρείτε έναν influencer στον οποίο θα δώσετε affiliate link για να προωθήσει τα προϊόντα σας. Επίσης, για να έχουν reach τα pins σας, είναι σημαντικό κάθε ένα να έχει λεπτομερές label.

 

Ας δούμε και μερικά πράγματα που θα ήταν καλό να γνωρίζετε και για πιο niche πλατφόρμες.

  • Reddit: Μπορεί να μην έχει τους αμέτρητους χρήστες του Facebook, αλλά έχει highly engaged κοινότητες που είναι αρκετά quirky και trendy. Εδώ μπορείτε να εντοπίσετε τις niche κοινότητες που σας αφορούν και να αρχίσετε ενδιαφέρουσες συζητήσεις. Μπορείτε να κάνετε AMA (Ask Me Anything) sessions, ώστε να δώσετε την ευκαιρία στο κοινό να σας ρωτήσει ό,τι θέλει. Πρέπει να απαντάτε στις ερωτήσεις αυτές με επαγγελματισμό και να μην χρησιμοποιείτε απρόσωπο ύφος. Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε subreddit communities ειδικά για να προσφέρετε support στο κοινό σας.
  • Quora: Όπως και το Reddit, είναι εξαιρετική επιλογή αν σας ενδιαφέρουν οι συζητήσεις με το κοινό το οποίο μπορεί να κάνει ερωτήσεις για όσα το αφορούν. Παράλληλα, μπορείτε να δημιουργήσετε traffic για την ιστοσελίδα σας, ενσωματώνοντας links στις απαντήσεις σας. Απαντήστε σε ερωτήσεις που αφορούν το κοινό σας και μην επικεντρώνεστε μόνο σε ερωτήσεις που αφορούν το industry σας. Είναι επίσης πολύ καλή επιλογή για B2B.
  • Clubhouse: Το Clubhouse είναι ένα exclusive app στο οποίο χρειάζεται κανείς πρόσκληση για να μπει. Στην αρχή χρησιμοποιούνταν μόνο από high-profile διασημότητες, influencers κ.τ.λ., και υπήρχε μόνο για iOS, αλλά σήμερα είναι προσβάσιμο και από το ευρύ κοινό καθώς διατίθεται και σε Android. Η δημοφιλία του συνεχώς μεγαλώνει και πρέπει να του δώσετε προσοχή, αν θέλετε να χτίσετε ένα community και εμπιστοσύνη για το brand σας, αλλά και να συνδεθείτε με influencers και ανθρώπους από διαφορετικές βιομηχανίες. Στο Clubhouse είναι σημαντικό να γίνονται συζητήσεις που έχουν χρηστική αξία για το κοινό.

Και, φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάτε τις πιο δημοφιλείς πλατφόρμες.

  3. Μάθετε κάθε πότε πρέπει να κάνετε posts στα socialmedia

Το Sproutsocial έχει κάνει εξαιρετική δουλειά σε αυτό, στο κομμάτι του Facebook και του Instagram.

Tip: Η σωστή οργάνωση είναι το κλειδί για τη σωστή εφαρμογή μίας στρατηγικής. Επομένως,  δημιουργήστε ένα πρόγραμμα δημοσιεύσεων ένα μήνα πριν, ώστε να ξέρετε πάντα τι περιεχόμενο και πότε θα πρέπει να ανεβάσετε στην εκάστοτε πλατφόρμα.

Επομένως, η χρησιμότητα του social media marketing είναι αδιαμφισβήτητη. Τώρα μένει μόνο να το κάνετε αποτελεσματικά!

Picture of Elena Bouih

Elena Bouih